Consulta popular sobre el projecte de construcció d'una central hidroelèctrica reversible a la Baells

Dijous, 11 de desembre de 2025

Els Ajuntaments de la Nou de Berguedà i Vilada convoquen una consulta popular sobre el projecte de central hidroelèctrica reversible a la Baells

Els Ajuntaments de Vilada i de La Nou de Berguedà van aprovar la setmana passada, en els respectius plens municipals, el reglament que ha de regular la consulta popular sobre el projecte de construcció d’una central hidroelèctrica reversible a l’embassament de la Baells.

La consulta es durà a terme de forma simultània en tots dos municipis el dissabte 28 de març, en horari de 9 del matí a 8 del vespre, i plantejarà la mateixa pregunta a la ciutadania:

Esteu d’acord amb la construcció d’una central hidroelèctrica reversible a l’embassament de la Baells?
( ) Sí
( ) No

Inicialment, els dos consistoris havien treballat amb la previsió de celebrar la consulta durant el mes de gener. Tanmateix, s’ha decidit posposar-la al març per tal que els veïns i veïnes puguin prendre una decisió amb el màxim d’informació possible.

Actualment, encara hi ha diverses incògnites per resoldre sobre el projecte, com ara el resultat de l’auditoria encarregada per l’Energètica —empresa pública de la Generalitat de Catalunya—, que és condició necessària per determinar si l’empresa pot invertir en aquest projecte, així com qüestions relatives al traçat de la línia elèctrica d’evacuació o l’afectació sobre el camí municipal que uneix Vilada i la Nou de Berguedà.

Fins ara, se sap que el projecte, impulsat per Verbund i E-storagy, preveu la creació d’una central capaç de generar electricitat mitjançant l’aprofitament reversible de l’embassament de la Baells, tot combinant un embassament superior i un d’inferior per bombar i turbinar aigua segons les necessitats de demanda energètica. Actualment, el projecte es troba en fase de resolució de les al·legacions presentades en el marc de l’Autorització Administrativa prèvia i de la Declaració d’Impacte Ambiental, i encara resten per definir diversos aspectes tècnics i ambientals de notable importància.

Els dos ajuntaments demanen a les administracions competents que reconeguin formalment aquestes consultes populars i els acords municipals derivats, i que no s’autoritzi cap tràmit ni actuació que contradigui el resultat democràtic de les mateixes ni els posicionaments institucionals locals.

Tot i que aquestes consultes s’emmarquen dins la Llei 10/2014, i per tant no són de caràcter vinculant, ambdós consistoris es comprometen a considerar el resultat com a vinculant pel que fa al seu posicionament institucional sobre el projecte.

Properament, un cop es convoqui formalment la consulta, s’obrirà un període de campanya, durant el qual qualsevol organització o entitat podrà inscriure’s com a interessada per fomentar el debat i la participació ciutadana, defensant les diferents opcions respecte al projecte.

Vilada i la Nou de Berguedà, 11 de desembre de 2025

Ajuntaments de Vilada i la Nou de Berguedà

Darrera actualització: 11.12.2025 | 14:26